Vätgas som drivmedel

Vad används vätgas till?

Vätgas kan användas till många saker, men något som har börjat bli ännu mer vanligt är att man använder vätgas till ett drivmedel i bilar. Det är ett bränsle som blir populärt av den anledningen att det är extremt miljövänligt. Vid förbränning av vätgas så b det vatten och inte koldioxid, kolmonoxid och andra utsläpp som skadar naturen. Vatten skadar inte naturen som de andra ämnena gör och är därav ett bränsle som många biltillverkare försöker få deras bilar att gå på.

 

Populärt i Sverige

Det är ett stort företag i Sverige som använder sig extra mycket av vätgas, vilket är Sweco. De samarbetar med företaget Vätgas Sverige och de driver tillsammans ett projekt som heter HIT (Hydrogen Infrastructure for Transport). De stöds av EU-programmet TEN-T och innefattar en underlag för infrastrukturintroduktion i Sverige. Detta projekt och plan för Sverige togs fram samtidigt som de togs fram i Nederländerna, Frankrike och Danmark. Alla dessa länder inklusive Sverige stöds av EU. Hela projektet går ut på att länderna ska börja införa mer vätgas som fordonsbränsle.

 

Hur fungerar vätgas?

Som du läste tidigare så blir vätgas vatten vid förbränning. Men hur sker det exakt? Jo, som sagt så är vätgas vanligast i transportbränsle. Många stora biltillverkare lägger ner enorma resurser på att ta fram elbilar som har bränsleceller som kan serieproduceras på ett ekonomiskt sätt. En del har redan börjat serieproduceras. När utsläppen kommer från en bränslecell så blandas den med vätgasen för då bildas det rent vatten. Man skulle kunna säga att man neutraliserar utsläppet med vätgas så att de inte blir skadligt för naturen. Det är på de sättet som man använder vätgas. Detta är ett enormt lyft för utsläppen i världen och man har äntligen hittat ett sätt att köra miljövänligt. Dock förutsätter det att tillverkningen av batterierna och så vidare inte medför för stor miljöbelastning för då faller hela poängen. Även fast inte utsläppen från fordonet inte är en miljöbov så är framställningen av materialet till fordonet skadligt för miljön. En bränslecell i ett batteri är dubbelt så energieffektiv som den vanlig förbränningsmotor i en vanlig bil som drivs på diesel eller bensin. Det innebär att med ungefär samma mängd energi blir körsträckan på en elbil nästan dubbelt så lång som en vanlig bil, vilket är två flugor i en smäll när det både är miljövänligt och man kommer länge på det miljövänliga sättet. Numera finns det såpass utvecklade batterier som har ännu mindre energiförluster än vad bränsleceller har. Dock tar de batterierna väldigt lång tid att ladda samt att de väger en hel del. Dessutom tillverkas batterier av ett grundämne som det inte finns så mycket kvar av i världen. Så oavsett hur vi gör så kommer vi behöva hitta ett bränsle som är helt förnybart. För snart tar oljan slut och även det man använder för att tillverka batterier. Det kommer bli svårt att dra ner all trafik i världen, det enda vi kan göra är att hitta ett bättre bränsle.