Bilens historia genom åren

När kom bilen?

Det finns lite olika meningar och uppfattningar om när bilen kom, och det beror lite på hur man ser på saken. Bilar i betydelse som ett självgående fordon på land har funnits sedan 1800-talet. Men de som vi ser som bil idag, alltså en bil med tak och väggar kom först på 1900-talet. Bilens ursprung är från Paris då det går att spåra självgående vagnar som drivs av ångmotorer i staden i Frankrike. Detta fordon uppfanns av Joseph Cugnot. Han utvecklade en självgående artellerivagn som kallades ”Fardier á vapeur” och den kom 1769. Vagnen rymde fyra personer och gick endast i 4 km/h, vilket är långsammare än man går. Alltså hade man inte uppfunnit ett sätt att komma fram snabbare, utan man hade endast uppfunnit ett sätt att inte behöva ta på sina egna krafter. Bilen som fransosen uppfann behövde ett stopp var 15 minut för att man skulle fylla på med vatten. Som du kanske förstår så var det inget fordon som skulle hålla i längden. Cugnot kom däremot med en till modell år 1771. Den var lite mer utvecklad men man hade inte riktigt fått fram bilen ännu då.

 

Ångdrivna bilar

Storbritannien var en av de första länderna som experimenterade på fordon som drivs an ånga, det vill säga ångdrivna fordon. Vissa uppgifter säger att en linnehandlare vid namn Francis Moore har uppfunnit en självgående vagn år 1769. Francis tog ut tre patent på konstruktioner av det ångdrivna fordonet. Dock är det oklart om hans vagn verkligen blev byggd. Dock är det säkert att en man vid namn William Murdoch framställde en modell av en självgående ångmaskin år 1785. Han försökte även inspirera en annan man vid namn James Watt och ville få honom att intressera sig av hans konstruktion men det fanns inget vidare intresse från James sida. Det gjorde att William Murdoch började framställa andra konstruktioner. Ytterligare en man som varit framgångsrik inom ångbåtar vid namn William Symington, började även framställa en ångvagn, men inte den kom till konstruktion. Den som blev den första att konstruera en ångvagn som även kunde byggas praktiskt var Richard Trevithick. Det är oklart exakt vilket år och datum som det skedde men det var antingen 1796 eller 1797 som ångvagnen stod klar och var konstruerad av Richard. Richard var en ingenjör från Cornwall, som några år senare konstruerade första ångvagnen för persontrafik. Detta skedde 1799-1800. Samma år som det skedde så övningskörde han bilen på julafton med sju personer ombord på ångvagnen. Under 1800-talet första hälft så byggdes ett antal liknande vagnar i Frankrike och England. Redan år 1820 sattes sådana ångvagnar i trafik regelbundet mellan städer. Dock var det endast de rikaste som hade råd att köpa sig en sådan bil, så det vart en status symbol att ha en av de få ångbilarna som tillverkades på början av 1800-talet. Dock skedde det en del olyckor i Storbritannien 1844 vilket gjorde att det införskaffades en lag om att 100 meter före varje landsvägs-ångvagn skulle man gå med en röd flagga.